Lovely Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van mads - WaarBenJij.nu Lovely Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van mads - WaarBenJij.nu

Lovely Laos

04 Oktober 2012 | Laos, Vientiane

Weer even tijd voor een update!
Mijn afgelopen twee weken in vogelvlucht!

Na 2 dagen en nachtjes uitgerust te hebben in Stung Treng was het eindelijk tijd om naar Laos te gaan!
Het was nogal een toestand om een bus te krijgen vanuit Stung Treng maar uiteindelijk lukte het en waren we op weg. Bij de grensovergang tussen Cambodja en Laos moesten we overstappen op een andere bus werd ons verteld. Daar eenmaal aangekomen stond er een bizar wagentje op ons te wachten waar onze backpacks op het dak werden gegooid, wij op miniscule bankjes achterin gepropt werden en er ondertussen een soort van kerstverlichting scheen. Echt briljant! Een eindje gereden en toen we aankwamen bij het water lag het volgende echte Aziatische voertuig op ons te wachten: een boomstam boot! Super wiebelig dingetje waar je maar met een persoon tegelijk kon gaan staan want anders ging de boot om. Mooi vaartochtje in het maanlicht gemaakt en daar was Don Det! Snel in een hostel ingecheckt en toen een welverdiend biertje!
De volgende dag een fiets gehuurd en naar een waterval op het naastgelegen eiland (Don Khon) gefietst. Hele leuke route dwars door het dorpje en de rijstvelden heen. Onderweg nog een wegopstopping aan ossen tegengekomen, hartstikke leuk :) Bij de watervallen aangekomen de route naar the beach gevolgd en na een klein boswandelingetje zagen we daar ons eerste privestrandje! Hoewel het water wat bruin zag (het is tenslotte regenseizoen en de Mekong is ongeveer chocolademelk kleur bruin) even onszelf ondergedompeld en daarna beetje op het strandje gechillt tot er meer mensen kwamen en onze rust verstoord werd.
Daarna een eettentje gezocht en gevonden.. Echt heerlijke springrolls gegeten, wel tussen kippen, een haan, katten en honden maar dat terzijde..
Weer teruggefietst naar Don Det over een massive bobbelige weg met overal uitstekende stenen en kuilen en af en toe een modderpoeltje.
De sunset die we echt niet mochten missen op Don Det gezien en inderdaad, niemand had een woord erover gelogen.. Echt heel mooi met prachtig uitzicht over het water. 's Avonds genoten van een lekkere steak van de bbq met french fries, van lokale beef die naar zeggen van de eigenaar chewy but very tasty was (true that!).
We hadden nog een lange reis van 28 uur te maken naar Luang Prabang dus dinsdagochtend was het alweer tijd om te vertrekken. Weer terug in de boomstam boot naar het vaste land en daar het eerste stuk de bus in naar Pakse. Daar hadden we zo'n 5 uur de tijd om onze beentjes te strekken en realiseerden we ons weer eens dat we echt vrij goed zijn in hele dagen lummelen en niks doen.
Als normale mensen waren we op tijd op het busstation om het volgende stuk tot aan Vientiane in de sleeperbus te gaan. Daar aangekomen bleek na navraag dat we wachtten op een bus die uit Phnom Penh kwam waardoor we een uur later weg zouden gaan.. Nice.. Toen we dan eindelijk de bus in konden, zagen we dat ze het woord sleeperbus wel heel letterlijk hadden genomen.. Er zaten daadwerkelijke bedden in de bus! Wij hadden een bovenbed (ja echt waar, het waren stapelbedden). Rechtop zitten was onmogelijk dus toen de bus vertrok om 21.00 moesten we wel gaan liggen. Het bed was ongeveer zo breed als een standaard 1-persoons bed dus het was lekker knus. Wij hadden gelukkig met z'n 2en geboekt maar als je in je eentje had geboekt, had het zomaar gekund dat je met een vreemde die miniscule ruimte moest delen! Een echte railing of iets om je te beschermen tegen uit bed vallen was er niet dus al met al was het een vrij gebroken nacht. Tegen de ochtend begonnen we een beetje te stressen of we onze aansluitende bus naar Luang Prabang wel zouden halen aangezien we ontzettend veel vertraging hadden opgelopen..
Eenmaal aangekomen op het busstation stond er een wild mannetje voor ons klaar die geen woord engels sprak behalve de woorden ticket, wait en let's go. Hij loodste ons in een minibusje en begon te rijden. Wij nog vragen waarheen maar dat kon ie niet uitleggen. Vol goede hoop dachten we dat hij ons naar een ander busstation zou brengen maar niks was minder waar. Hij zette ons af bij een travelagency waar ze ons eindelijk konden vertellen dat we de aansluiting hadden gemist en we pas die avond konden vertrekken naar Luang Prabang. Zaten we dan in Vientiane.. Maar weer de hele dag rondlummelen dus (gelukkig zijn we er goed in).. Eerst even bijgetankt in een airco koffiezaak en onszelf getrakteerd op een taartje. Daarna beetje rondgebanjerd en wel een miljoen handicraft winkeltjes bekeken, je moet wat!
Onze pickup voor het busstation was op tijd, that's a first around here! En ook onze uiteindelijke bus vertrok op tijd. Heel even waren we bang dat we weer in een sleeperbus moesten maar gelukkig was het een gewone bus die ook nog eens heel leeg was waardoor we ieder 2 stoelen hadden om te tukken, wat ook aardig lukte. Halverwege de nacht begon het ineens intens koud te worden, alsof de airco op -20 stond en stopte de bus om de haverklap om met gereedschap en boomstammen in de motor te gaan poeren.. With our luck vreesden we met grote vrees dat de bus echt kapot was maar niet veel later kwamen we donderdagochtend EINDELIJK aan in Luang Prabang.
Allereerst even genoten van een lekker Frans ontbijtje, fijn zo'n voormalig Frans overheerst land :) Het beste croissantje van de stad gegeten en toen op zoek naar een hostel.
We hadden echt nog de hele dag voor ons dus zijn we gaan rondwandelen om de eerste indrukken van de stad op te doen en wat bevielen die goed! Het is heerlijk in Luang Prabang, zo laidback allemaal. I love Laos and its people! Eind van de middag de tocht naar 100m hoogte gemaakt op Phou Si om alweer een mooie zonsondergang mee te maken.
Vrijdag een scootertje gehuurd en naar de Kuang Si waterfalls gereden. Super mooi daar met heel mooi, bijzonder blauw water waar we ook nog in konden zwemmen! Vrij lang daar blijven rondhangen totdat we het te koud kregen. Wonderbaarlijk dat we dat nog eens zouden meemaken hier.
's Avonds de barretjes eens even gaan bekijken en aangezien ze een avondklok hebben en iedereen om middernacht op honk moet zijn, sluit alles om 23.30. Redelijk op tijd naar bed kunnen gaan dus.
Zaterdagochtend voor zonsopgang opgestaan om de processie van de monnikken te gaan zien die aalmoezen ontvangen. Een heel bijzonder gezicht, ze bleven maar komen!
Zondag hadden we onze laatste dag in Luang Prabang, laatste souvenirtjes gekocht en voor de volgende ochtend een minibus naar Vang Vieng geboekt.
Zoals altijd was de pick up 's ochtends weer eens te laat.. Toen 'ie er eindelijk was, was het busje nog helemaal leeg en dit bleef ook zo tot we wat verder de weg op gingen. Daar nog een vrouw met kind ergens langs de weg opgepikt. Weer een stuk daarna stopte de driver om een liftende soldaat mee te nemen.. Altijd een belevenis zo'n busreis! Hele mooie route door de bergen gereden en 's middags aangekomen in Vang Vieng.
We hadden allebei een soort Salou in Azie beeld in ons hoofd maar niks was minder waar. Na onze eerste paar uurtjes waren we niet bepaald gecharmeerd van dit stadje. 's Avonds toch even drankjes gedaan in een pub om ons beeld wat bij te stellen.
Maar waar we natuurlijk eigenlijk voor kwamen was het welbekende tuben! Dinsdagochtend de tube-verhuur opgezocht en daar gingen we! Eerst werden we met een tuktuk een paar kilometer upriver afgezet alwaar we met onze tube het water ingingen. Heel rustigjes werd je door de stroming weer terug naar Vang Vieng gebracht en dreef je door een supermooie bergomgeving. We hadden al verhalen gehoord dat het tuben niet meer was zoals eerst, wat ook duidelijk zo was. Je werd nergens meer naar binnen gehengeld door cafeetjes. Helaas hadden we hierdoor ook niet helemaal in de gaten hoe ver we al waren en moesten we uit de reacties van vissers langs de waterkant opmaken dat we al te ver waren... Oeps! Onszelf zo snel mogelijk maar naar de kant proberen te krijgen (wat zo makkelijk niet is met die stroming..) en maar even een toevallig passerende tuktuk vanuit een uithoek terug naar de stad genomen. Deze avond hadden we wat meer geluk met het uitzoeken van een party en hebben we een gezellig avondje gehad met een stelletje gekke duitsers en fransen.
Woensdagochtend was het alweer tijd om door (of eigenlijk terug) te gaan naar Vientiane omdat Alex donderdagochtend vanaf daar naar Ho Chi Minh moest vliegen om naar Nederland terug te kunnen gaan.
Gisteravond dus maar een luxe afscheidsdinertje gedaan op een dakterras met uitzicht op een verlichte fontein en ook nog eens live muziek! Plus eten was heeeerlijk! Vanmorgen ook nog een afscheidsontbijtje gedaan en Alex op de tuktuk naar het vliegveld gezet.

So from now on it's just me, myself & my backpack!

• 05 Oktober 2012 - 10:50

Milou:

Klinkt allemaal goed schat! En al die verhalen over jullie prachtige busreizen hahahaa. Heerlijk!
    Geniet ervan!

kus